שביל הבורות והבארות -

שתו יין בשפלה המחוררת – בארץ התנ"ך

טיול אל נופי השפלה, בארץ אלף המערות, היא ארץ התנ"ך, ופרובנס של ישראל. טיול בין מערות שדות ויקבים.

תצפית מראש תל עזקה:

סטייה קלה מכביש 383 ואתם בדרך ליעד. התפתלו עם הכביש, עד לנקודה הגבוה ביותר. שם תיפרדו מהאוטו לכמה דקות, ותתחילו לטפס ברגל.

משער הברזל המוצב שם, ועד לראש התל, עמודי אבן נמוכים בהם מספור סיפור הקרב בין דוד לגוליית, ובכל זאת, מציע לכם, לקחת תנ"ך ביד, זה יעשיר לכם את החוויה.

מתחת לשני עצי שקד שבמקום, הביטו למזרח, להרי חברון, וחושו כאילו אתם בשעת הקרב.

האזינו לקולות, ולהמולת המלחמה, שמעו את גוליית מחרף ומגדף את ישראל, הביטו איך הנער דוד, מגיע מאי שם, עם הקלע.

והשאר.... כבר ברור לכם...

חוזרים לאוטו, יורדים למעט, עד לעץ אלון עתיק וזקן, כאן חונים ויוצאים למסלול מעגלי : "שביל הבורות והבארות".

שביל הבורות והבארות:

שלט קק"ל מסמן את המסלול - לאחר כמה דקות הליכה נפגוש בור מים. אותו נזהה, לפי הטיח על הדפנות המונע חלחול.

בשפלה שילוב של שני סוגי מסלע: השכבה העליונה היא סלע גיר קשה, הנקרא "נארי". מתחת נמצאת שכבת ה"קירטון" בסלע זה קל מאוד לחפור. כך, שאם עוברים את השלב הקשה, שלב הנארי, המשך החפירה כבר קלה יותר. יתרונה של השכבה העליונה בהיותה, שכבת "גג" למה שקורה מתחת. נמשיך עם שביל ישראל לפנינו עלייה מתונה אל ראש הגבעה. בראשה פונה השביל לשמאל אל תוך חורש נטוע. עוד מאמץ ובראש הגבעה, חווה חקלאית ביזנטית. מסביבה בורות חפירה.

בצד המערבי, חומת סוגרים. הממצאים מעידים על התיישבות ישראלית – תקופת המלוכה (1000 לפני הספירה – תקופת הברזל)

נמשיך אל חרוב גדול בעל נוכחות מרשימה, החרוב מוקף בגדר אבן. ממשיכים מערבה חוצים מעבר בקר והולכים כ-150מטר עד לעץ חרוב אשר מאחוריו נמצאת מערת קולומבריום. נמשיך במגמת ירידה נחצה דרך עפר ונמשיך מצידה השני בעליה מתונה לעבר ראש תל שקלון, בדרכנו נפגוש גת עתיקה, לייצור יין בתקופות הקדומות.

תל שקלון

התל בראש הגבעה, תצפית יפה לאזור שפלת יהודה ועמק האלה. התצפית מבהירה את חשיבותו האסטרטגית של הישוב בראש הגבעה. מסביב בורות מים וחוות חקלאיות. לאחר הירידה מהתל נפגוש את אלון תבור, גדול ומרשים אשר נמצא בסמוך לדרך העפר. נעזוב את שביל ישראל – נעבור לסימון אדום, נחצה את דרך עפר ונמשיך עם השביל.

הבארות

נבחין במספר בארות אשר מסביבן שקתות להשקיית בע"ח, עוד מספר מאות מטרים נפנה ימינה. ליד עץ אלה גדול נעלה שמאלה, בשביל בין טראסות, עצי בוסתן ומשוכת צבר, לשרידי הכפר עג'ור, 2 עמודים של קק"ל יהיו סימון לכך שמעט מתחת יש מערת בית בד.

חוזרים לשביל האדום מטפסים במתינות בהליכה של כ-10 דק' לרכבים .

קיבוץ גלאון:

גלאון, אחד מאחת עשר נקודות שהוקמו במוצאי יום הכיפורים 1946, על ידי צעירים חלקם ניצולי שואה, חלקם מעפילי ספינות מעפילים – כדאי לבקר בארכיון המקומי – המשמש גם כמעין מוזיאון קטן המספר את סיפור המקום.