top of page
חיפוש
  • twitosite

ט"ו באב על מה ולמה ..... חלק ראשון. להרשמה לטיול: "באים מאהבה לנחל" לחצו על התמונה

עודכן: 25 ביולי 2020


המאמר, הוא תמצית עבודה אקדמית לקורס על חגי ישראל.

העבודה הוגשה לד"ר חזקי שוהם.

במכון שכטר ללימודי יהדות.


חלק ראשון :

ובו יסופר על מה ולמה חוגגים את ט"ו באב

(מה באמת קורה בכרם בלילה).



ט"ו באב ואני – (כעין מבוא):

במעגל השנה היהודי ישנם כמה חגים ואירועים שהסיבה להם לא לגמרי ברורה, ומה הדרך בה יש לציין את החג או האירוע, דבר המאפשר לנו לעסוק בהם, לנתח אותם ואף (ואולי החשוב ביותר) ליצוק לתוכם תכנים וערכים חדשים.


ט"ו באב - "חג האהבה העברי"

הוא אחד מהם.

* מהיכן הוא צץ?

* ממתי חוגגים אותו?

* למה חוגגים אותו?

* איך חוגגים אותו?

* מהן הפרשנויות השונות שניתנו לו לאורך הדורות?

* ומכוח כך, אילו מסורות ביקשו ליצוק לתוכו, יוצקי התכנים במהלך הדורות.

 

ט"ו באב העסיק את ימי נעוריי, עת נסעתי בטרמפים לאמפי' צמח לשמוע את "הכוהן הגדול" של הרוק הישראלי – שלום חנוך, מייסד (או בין מייסדי) "חגיגות ליל אהבה בצמח", (או ליל אהבה בכנרת, בשמו האחר).

השנים שחלפו, ועיסוקיי בתרבות ישראל, חידשו את התעניינותי במועד זה, ואף הגבירו אותו. שאלות רבות עלו לי בקשר ליום זה.

על חלקן אבקש לענות בעבודה זו (חלקן בוודאי יישארו פתוחות).


 

אבקש לבדוק את מקורותיו של חג זה, ואת ההשתלשלויות השונות שחלו בו במרוצת הדורות.

מה התכוונה אותה משנה במסכת תענית?

כיצד הבינו אותה האמוראים, ופרשנים שונים לאורך הדורות?

איזה תוכן זיכרוני (מהמילה זיכרון – תוכן שבבסיסו יש זיכרון, כמו באירועים ובחגים אחרים בעם ישראל) ביקשו ליצוק ליום זה?

האם קיים קשר בין אירועי פילגש בגבעה, ימי הזיכרון לבת יפתח וחג זה, אם כן, מהו?

____________

אבקש לבדוק האם הייתה התייחסות כל שהיא לתאריך זה בגלויות השונות בימים שלפני לידת הרעיון הציוני ובעקבות כך ההתיישבות העברית המתחדשת והקמת מדינת ישראל.

אם כן, איזו התייחסות, ואילו פרשנויות נתנו לתאריך זה.

התייחסות נוספת תעסוק בחידושו של החג מימי הציונות אל תוך הקמת המדינה. אילו גופים ייסודו ומבקשים לייסד מסורות בתאריך זה, ומהם?

אבקש להראות כי במציאות הישראלית על 100 שנות ציונות ויותר התפתחו סוגים שונים של אירועים בתאריך זה.

אירועים אלו יאפיינו קבוצות שונות בחברה הישראלית, אשר כל אחת מהן מבקשת להבין את החג על פי דרכה, ובהתאם לכך יוצקת לתוכו תכנים.

בעוד מסורת אחת דועכת ונעלמת, הרי ששתי המסורות האחרות פורחות ועולות.

זאת ועוד אל מול שתי מסורות אחרות שאומצו ע"י התנועה הציונית:

ט"ו בשבט

ול"ג בעומר.

והאם יש לשינויים אלו, קשר לשינוי שעוברת החברה הישראלית.


משנה – גמרא – תנ"ך וחוזר חלילה:

מהיכן להתחיל לחפש?

כשעוסקים במקורותיו של מנהג, או הלכה בתרבות היהודית מקובל להתחיל את החיפוש במקורות המקראיים.

כשניגש לבדוק את מקורותיו של ט"ו באב במקורות המקראיים לא נמצא לכך סימוכין מובהקים. אלא אם כן, נעשה מעין תנועת מטוטלת – מן המשנה והתלמוד אל המקרא, וחזרה.

את תהליך הבנת שורשיו של ט"ו באב, כחג האהבה העברי, נתחיל מהמשנה.



משנה תענית, ד' – ח':

אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל:

לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וּכְיוֹם הַכִּיפּוּרִים.

שֶׁבָּהֶן בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת בִּכְלֵי לָבָן שְׁאוּלִין, שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לוֹ.


כָּל הַכֵּלִים טְעוּנִין טְבִילָה.


וּבְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹת בַּכְּרָמִים.

וּמֶה הָיוּ אוֹמְרוֹת:

"בָּחוּר, שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מָה אַתָּה בוֹרֵר לָךְ.

אַל תִּיתֵּן עֵינֶיךָ בַנּוֹי, תֵּן עֵינֶיךָ בַמִּשְׁפָּחָה.

שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִישָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל" (משלי ל"א).


וְאוֹמֵר: "תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ, וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ" (משלי ל"א).


וְכֵן הוּא אוֹמֵר:

"צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בָּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לּוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻונָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ"

(שיר השירים ג').

* בְּיוֹם חֲתֻונָּתוֹ, זֶה מַתַּן תּוֹרָה.

* וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ, זֶה בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. שֶׁיִּבָּנֶה בִמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. אָמֵן.


______________